Alkuperäisasennettujen rengaspaineantureiden markkinajohtaja IntelliSensin huippulaadukas TESLA Bluetooth anturi!
- Uutuus! Tesla BLE Bluetooth anturi- OE laatu- Valmiiksi ohjelmoitu- Tesla malleihin: - Model 3 2021-> - Model S 2022-> - Model Y
- Kääntyvä venttiili, joka mahdollistaa parhaan sopivuuden eri vannemalleihin
- IntelliSens antureiden käyttöikä on muita pidempi, sillä anturit aktivoituvat vasta ohjelmoitaessa ja kuluttavat akkua vain ajoneuvon liikkuessa
- Anturia kehitetty paremmaksi kestämään suolaisia ja lumisia olosuhteita
- Pieni ja kevyt koko, helpompi tasapainottaa
Anturin asennus
Käytä asennuksessa momenttiavainta, joka on asetettu 4. 0 Nm. Varmista, että anturi koskettaa vannetta joka kohdasta, jotta anturi kiinnittyy oikein.
Kiristä mutteria momenttiavaimella jatkuvalla liikkeellä. Noin 3. 0 Nm kohdalla liike hidastuu, kunnes muovinen kaulus irtoaa. Jatka kiristämistä lopulliseen 4. 0 Nm momenttiin.
HUOM! Älä poista muovista kaulusta venttiilistä ennen asennusta!
Lainsäädäntö
EU-asetuksessa 661/2009 on säädetty, että kaikissa marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksytyissä sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla rengaspaineen valvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Suomessa Trafi on linjannut, että järjestelmän pitää olla toiminnassa uuden ajoneuvon myyntihetkellä ja aktiivisessa järjestelmässä tulee olla rengaspaineanturit ensiasennusrenkaissa (eli renkaissa, joilla auto rekisteröidään).
Vaikka seuraaviin rengassarjoihin antureita ei ole pakko laittaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa käytöstä, on järjestelmän käyttö kuitenkin suositeltavaa. Järjestelmä seuraa renkaiden paineita ja tämän ansiosta vähentää autoista syntyviä päästöjä ja lisäkuluja sekä lisää turvallisuutta.
Kuinka TPMS- järjestelmä toimii?
Rengaspaineita voidaan seurata joko suoralla (aktiivisella) tai epäsuoralla (passiivisella) järjestelmällä. Aktiivisessa TPMS-järjestelmässä renkaaseen asennettu anturi mittaa suoraan renkaan painetta ja lämpötilaa. Passiivinen rengaspaineen seuranta havaitsee puolestaan vain paineen alenemisesta johtuvan renkaan pyörimisnopeuden muutoksen. Molemmat järjestelmät varoittavat kuljettajaa kojelautaan syttyvällä TPMS-varoitusvalolla, kun yksittäisen renkaan paine laskee 25% ohjeellisesta rengaspaineesta.
Uusien paineantureiden tunnistaminen
Jotta autosi tunnistaa uudet anturit ja TPMS-järjestelmän varoitusvalo sammuu, on autollesi tehtävä ns. uudelleenoppiminen (relearn). Tähän on kolme perustapaa:
Autolearn: Auto tunnistaa uudet ilmanpaineanturit automaattisesti. Tämä vaatii vain autolla ajamista, jotta merkkivalo sammuu.
OBD: Uusien antureiden yksilölliset ID-tiedot ohjelmoidaan ajoneuvon keskusyksikköön ohjelmointityökalulla, liittämällä OBD-kaapeli työkalun sekä auton OBD-porttien välille
STATIONARY: Autokohtainen koodaus. Yleisintä amerikkalaisissa autoissa
Hyödyt
TPMS-järjestelmillä ja oikean rengaspaineen ylläpitämisellä on suuri vaikutus ajoturvallisuuteen ja ajon taloudellisuuteen.
Turvallisuus
Oikea rengaspaine takaa renkaan maksimaalisen suorituskyvyn. Kun rengaspaine on oikea, niin rengas pyörii kevyesti ja ohjautuu tarkasti. Väärä rengaspaine heikentää renkaan pito-ominaisuuksia, jolloin esimerkiksi jarrutusmatkat pitenevät sekä vesiliirron riski suurenee.
Renkaan käyttöikä
Liian matala rengaspaine lyhentää renkaan käyttöikää. Rengaspaineen ollessa liian alhainen rengas kuluu nopeammin ja lämpeneminen voimistuu, kestävyys heikkenee ja esimerkiksi rengasrikon vaara kasvaa.
Polttoaineen kulutus
Rengaspaineen ollessa liian alhainen renkaan vierintävastus on suurempi, jolloin se tarvitsee enemmän energiaa pyöriäkseen. Tämä tarkoittaa sitä, että polttoaineen kulutus kasvaa.